Friday 7 February 2014

"Dzieci nie chcą seksitowskich różowych i niebieskich zabawek"


Pisałem, że w blogu nie chodzi o „perspektywy ‘obcykrajoweca’ który mieszka w Polsce; mimo tego czytam gazety po angielsku i niemiecku i więc czasami mam inspirację do artykułów. Dziś czytałem ciekawy artykuł w brytyjskiej gazecie The Guardian „"Dzieci nie chcą sekistowskich różowych i niebieskich zabawek" i jest istotny dla życia w Polsce, bo też jest tematem, i też jest istotny dla ojców, bo na przykładzie zabawek można obserwować obowiązujące role płciowe*.


Podsumuję artykuł: Dziewczyny w Wielkiej Brytanie narzekały na rózne firmach, na przykład, „Lego ma więcej figur męskich niż kobiecych….figury kobiece tylko siedzą w domu, chodzą na plaże i chodzą na zakupy, nie pracują, figury męskie mają przygody”.  Temat jest istotny dla chłopców, bo chłopcy będą  krytykowani, kiedy chcą bawić się z lalkami, i chłopcom nie przyjdzie do głowy, że mogą bawić się  kuchenką do zabawy.  Jak McKenna Pope (13 letnia dziewczyna) pisała, że firmy propagują obraz, w którym "kobiety gotują, mężczyźni pracują.”


Są ciekawe komentarze, na przykład, „w sklepach dla dzieci są tylko niebieckie i różowe ubrania, nie ma wyboru” (w 1918 pisał Ladies Home Journal, że barwa różowa jest kolorem dla chłopców, bo jest „mocniejsza”.  Barwa niebieska jest „delikatna i wybredna” więc „ładniejsza dla dziewczyn”).

Kiedy dziewczyny muszą być „ładne” i kiedys będą matkami, gdzie jest miejsce dla chłopaków, którzy chcą być ojcami, lub chcą wiedzieć, jak mogą być dobrymi ojcami?



(Reklama z 1981, Lego dla wszystkitch, dzięki PinkStinks)

Byłem raz na imprezie na okazję Dnia Dziecka w Polsce i widziałem, że koło 90% dziewczyn nosiło różowe ubrania.  Raz byłem z dziewczyną, której twarz mała makijaż; powiedziała mi „jestem ładną” i kiedy odpowiedziałem, że nie musi nosić makijażu aby będzie ładną, odpowiedziała głosno: "nie!”  Wydaje się że konserwatywna "ideologia genderowa" powielana przez producentów jest też istotny temat w Polsce.  Z kim bawiłeś/bawiłaś się kiedy byłeś/byłaś dzieckiem?  Czy zmienił się wybór zabawek dla dzieci od tej pory?


* Nie jestem zadowolony z tłumaczeniem z słów angielskich gender role, wikipedia "rola związana z pcią (ang. gender role) - sposób zachowania, który w danej kulurze postrzegany jest jako typowy badż akceptowalny dla danej płci.  Część z tych zachowań wynika z uwarunkowań biologicznych, część jest wynikiem presji społecznej, związanek z gender"

No comments:

Post a Comment